جدید ترین قوانین والیبال
والیبال
(کلیپ.عکس.تمرینات بدنسازی.بیوگرافی.اموزش ومقاله های والیبال

 

قوانين داوري واليبال جهان تغيير كرد

طبق قانون فدراسيون جهاني واليبال هر چهار سال يك بار پس از برگزاري المپيك قوانين داوري از سوي فدراسيون جهاني تغيير مي كند. 

قوانين داوري فدراسيون جهاني پس از المپيك لندن 2012 تغيير و در روزهاي آغازين سال 2013 در اختيار فعالان اين رشته قرار گرفت. 

طبق اين قوانين جديد بايد تمامي مسابقات از سال 2013 تا پايان المپيك 2016 برزيل بايد بر اساس قوانين جديد داوري فدراسيون جهان واليبال قضاوت شود. متاسفانه با وجود چنين شرايطي هنوز مسابقات ليگ برتر واليبال كشورمان به شيوه همان قوانين قبلي قضاوت و داوري مي شود. اين امر در حالي است كه واليبال كشورمان امسال رقابت هاي حساس و سنگيني ليگ جهني را در پيش دارد، در اين پيكارها تمامي داوران موظف به اجراي مسابقات برا ساس قوانين جديد هستند. 

هنوز كميته داوران فدراسيون واليبال در خصوص اجراي قوانين جديد تصميم خاصي اتخاذ نكرده است. حتي هنوز معلوم نيست كه اين قوانين كه از فدراسيون جهاني ارائه شده، ترجمه شده و يا در اختيار داوران، مربيان و بازيكنان ايراني قرار گرفته است يا خير؟ 

با توجه به تغییراتی که هر چهار سال یکبار از سوی کمیته داوران فدراسیون جهانی رخ می دهد، در این دوره قوانین حساستری نسبت به گذشته تغییر کرده و این امر شامل دریافت اول می شود. 

دریافت اول سرویس در گذشته بگونه ای بود که با پنجه انجام نمی شد و بازیکنان با حرکت ساعد اقدام به دریافت اول می کردند ولی در شرایط کنونی قوانین به گذشته بازگشته است و باید دریافتهای اول سرویس با ساعد و پنجه انجام شود. البته در چنین شرایطی پنجه نباید خطای 2 ضرب داشته باشد. 

در حال حاضر در طول مسابقات لیگ برتر اگر حرکت پنجه بازیکنان با خطای 2 ضرب همراه باشد داوران اقدام به گرفتن خطا نمی کنند ولی طبق قوانین جدید فدراسیون جهانی (firb) خطای 2 ضرب دریافت اول از سرویس نباید از سوی داوران نادیده گرفته شود. 
با توجه به آنکه این قوانین از اول ژانویه سال 2013 میلادی لازم الاجرا شده است، در مسابقات لیگ جهانی که تیم ملی کشورمان هم حضور دارد اجرا خواهد شد. 
دومین تغییر قوانین در خصوص استتار از سرویس است، این مسئله هم اکنون در اکثر مسابقات انجام می شود، در گذشته اصل بر این بود که توپ سرویس باید دیده شود اما در قانون جدید علاوه بر توپ، سرویس زننده هم باید در زمان سرویس دیده شود و قابل رویت باشد. 
مقررات تغییر یافته بعدی از سوی فدراسیون جهانی مربوط به 2 لیبرو و بازیکن لیبرو می شود یعنی در صورتی که لیبرو از بازی اخراج شود مربی تیم می تواند یک بازیکنی که در آن زمان در داخل زمین نیست را به عنوان لیبروی جدید معرفی کند، اگر هم در ترکیب تیم 2 لیبرو حضور داشته باشد طبق روال عادی از لیبرو ذخیره استفاده می شود. 

بعد دیگر این تغییرات در خصوص اخطارهای کارت زرد و قرمز است، از این پس مثل گذشته کارتهای زرد امتیازی را در پی نخواهد داشت و فقط یک اخطار تلقی می شود اما کارت قرمز یک امتیاز را در پی دارد یعنی اگر بازیکنی در طول بازی کارت قرمز بگیرد یک امتیاز به حریف داده می شود. 

از این پس اگر داوران بخواهند برای یک ست کامل بازیکن را از زمین اخراج کنند باید یک کارت زرد و قرمز نشان دهند. 

اگر سر داور بخواهد برای کل بازی، والیبالیست را اخراج کند باید 2 کارت قرمز را به بازیکن متخلف و مورد نظر نشان دهد. 

گفتنی است: نیاز والیبال ماست که هر چه سریعتر جلسه ای فوری برای مربیان، کاپیتان ها و لیبروهای تیمها برگزار کنند و قوانین و مقررات جدید را در اختیار آنها به طور کامل قرار دهند تا هر چه سریعتر این قوانین در طول مسابقات لیگ به مرحله اجرا در آید. 

با توجه به آنکه والیبال ایران در آینده در مسابقات لیگ جهانی با همین قوانین بازی خواهد کرد و هیچ تمرینی بهتر از قرار گرفتن در شرایط مسابقه نیست بهتر است این قوانین تغییر یافته در این چند هفته پایانی لیگ برتر و یا حداقل در بازیهای مرحله پلی اف اجرا شود. 

آنچه در این تغییرات حائز اهمیت بوده این است که در تیم ملی بازیکنانی داریم که دریافت آنها با توانمندی دریافت پنجه است، حال باید دنبال لیبرو و بازیکنانی باشیم که توانمندی دریافت با ساعد را دارند و این موضوع را نمی توان فقط در طول تمرینات ملی تشخیص داد.

اگرقوانین و مقررات جدید فدراسیون جهانی در مسابقات لیگ هم اجرا شود چهره کسانی که می توانند این قوانین را به خوبی اجرا کنند، مشخص می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 5 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط ﺍﻣﻴﺮ ﻋﺮﺏ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻠﯽ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 69
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 924342
تعداد مطالب : 123
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1